Wednesday 1 February 2012

Cahaya....

Hujung minggu yang lalu Kdee pujuk Hubby pasang rel dan gantungkan langsir untuk elak daripada cahaya pagi yang agak terik dari merosakkan kain simpanan. Masih juga terasa bahang nya menembusi langsir tu. Sebenar nya langsir tu telah lama kdee beli, lebih 16 tahun dan fabrik masih elok dan tidak luntur warna. Ia tak sesuai saiz nya di rumah setelah pengubahsuaian di ruang tamu sejak setahun lalu.

Kdee dah cuba tutup cermin tingkap dengan kertas hitam, alahai tak nampak luar la pulak..... Pandangan di luar tu walau pun tak berapa cantik (bangunan PERUDA yang usang) pada waktu petang, kdee nak tengok juga dunia luar......sebelum senja berlabuh.

Rose (Nykolett Curtains & Soft Furnishing) ada beri pandangan yang bernas di entri yang lalu, tapi kdee nak jimat belanja sikit dan tidak membeli yang baru.
Kain shear untuk set tu ada (tak pasang)...rasa nya tidak juga membantu menghalang
cahaya terik tu...... :(

Adakah kdee kena juga berbelanja untuk langsir atau blind yang baru.......?

7 comments:

Suzie said...

Kak dee...sama dengan bilik jahit saya .Langsir pula guna langsir black out kalau tutup gelap gulita.Baru ni macam nak tinted tapi tinted bunga ...ok kot kan ...

suzie said...

cer tinted cermin tu kak.......

THE SEWING EDGE said...

Bagus Kdee..berjimat cermat kan dan dahulukan perkara yang penting..anyway another cost effective way is..tambah lagi satu relto the existing rel and jahit curtain biasa jenis blackout,murah aje kain di nagoya..actually you should jahit sekali blackout with the drapes..memang cahaya tak masuk and reduce heat from the sun...cuba lah..

Diah Rothman said...

Suzie..... thanks for the great ideas.

Diah Rothman said...

suzie..... nama sama... Suzie n suzie.... idea pun serupa.... :)
TQ.

Diah Rothman said...

Brilliant nyer Puan Rose ni.... Nnti survey yang ada potongan harga. Thanks, dear!

Alviana said...

hi kak D. my sewing room pun selalu kena matahari terik sampai luntur semua kain dlm rack stash. What about black out curtain?? :)